Stand | KQED Truly CA

Stand | KQED Truly CA


Reporter:
POLICE ARE INVESTIGATING WHETHER THE SHOOTING
WAS GANG-RELATED… Reporter #2: IT HAPPENED AT
A CROWDED RECREATION CENTER IN SOUTH LOS ANGELES. Officer:
A 17-YEAR-OLD SUSPECT… Reporter #3: WHILE THE KILLERS
MAY VERY WELL HAVE GANG TIES… Reporter #4:
…TO TRAGEDY IN WATTS — A BABY BOY HAS DIED. Reporter #5: …AT THE SCENE
WHERE THE ONE SUSPECT DIED… Reporter #6:
SHOT AND KILLED, CAUGHT IN THE CROSSFIRE
OF A DRIVE-BY SHOOTING. Reporter #7:
…AREA HAS SUFFERED A RASH OF SHOOTINGS
THE LAST TWO YEARS… [ HIP-HOP MEDLEY PLAYS ] Man: [ RAPPING INDISTINCTLY ] Man #2:
[ Rapping ] ♪ OH… ♪ ♪ OH… ♪ Man: [ RAPPING INDISTINCTLY ] Man #3: [ Rapping ]
♪ FLIP IT AROUND ♪ ♪ AND MAKE THE…SOUND SICK ♪ Man: [ RAPPING INDISTINCTLY ] Krucial:
MY NAME IS DEIDRA COOPER, BUT YOU CAN CALL ME
“KRUCIAL THE LIBERATOR”… AND I KRUMP. FIVE, SIX, SEVEN, EIGHT,
WALK ONE, WALK TWO — NO. SO, REALLY HOLD JUST THE SIDES. YEAH.
SIX, SEVEN, EIGHT. NO, NO, NO, TRY IT AGAIN. FOUR, FIVE, SIX, SEVEN, EIGHT. HOLD RIGHT HERE. DAMN! Miss Prissy:
DON’T EVER LET GO OF YOUR PROP. Krucial: I KRUMP EVERYWHERE,
IT’S MY LIFE. Miss Prissy:
LEGS NOT SO WIDE. Krucial:
IT’S MORE THAN A DANCE FOR ME, IT’S BEEN THERE FOR ME
WHEN I REALLY NEEDED IT. WHEN I WAS GOING THROUGH
ROUGH TIMES, I STARTED GOING TO
DEMOLITION CREW KRUMP SESSIONS. ♪♪ [ CHEERS ] A LOT OF PEOPLE
ARE NOT HAPPY ALL THE TIME. THEY DON’T WANT
TO COVER UP THEIR SCARS OR WHO THEY ARE ANYMORE, SO THEN KRUMP WAS CREATED TO LET
OUT THOSE HARSHER EMOTIONS. [ INDISTINCT SHOUTING ] [ SIGHS ]
THE GET-OFF. [ CHEERS ] I VIEW THE GET-OFF AS GETTING
ALL OF YOUR BAGGAGE OFF, OR GETTING THOSE EMOTIONS OFF
AND JUST LETTING IT GO. IF YOU FEEL THAT YOU NEED
TO GET-OFF YOUR INSECURITIES, YOU’RE GONNA GET IT OFF. ANYTHING — IT CAN BE HAPPINESS,
IT CAN BE SADNESS, IT CAN BE ANGER, IT CAN BE
ANY EMOTION YOU THINK OF. THAT’S THE GET-OFF. [ CHEERS ] WE HAVE OUR SESSIONS EVERY WEEK AT THIS YOUTH CENTER
CALLED CHUCO’S. THIS IS THE GRAFFITI ROOM. WE SOMETIMES HAVE HAD
OUR SESSIONS IN HERE. IT’S A RAW, GRIMY, STREET ROOM THAT JUST MAKES YOU FEEL LIKE,
“UGH.” THESE RECREATIONAL CENTERS ARE A SAFE HOUSE
FOR OUR CHILDREN TO GO TO WHERE THEY DON’T HAVE TO FEEL
THE PRESSURE TO DO DRUGS AND BE IN THE STREETS
AND BE A GANGBANGER. [ INDISTINCT CONVERSATIONS ] THIS IS ONE
OF THE SESSION ROOMS, AND THEN OVER HERE, WE LIKE GETTING OFF IN FRONT
OF THIS BEAUTIFUL MURAL THAT SOMEBODY AT CHUCO’S
HAS PAINTED. THEN OVER HERE, WE HAVE
OUR REST IN PEACE CORNER TO A LOT OF OUR YOUTH
THAT HAVE PASSED AWAY. THESE ARE THEIR OBITUARIES. [ GRUNTS ] THESE ARE LETTERS TO THE PEOPLE
WHO PASSED, PICTURES. JUST A LOT OF R.I.Ps
AND A LOT OF SAD MEMORIES. ALL RIGHT. [ GRUNTS ] IT’S A CYCLE
THAT’S IN THESE COMMUNITIES. IT’S GONNA TAKE TIME
FOR THIS CYCLE TO BREAK. ♪♪ CHUCO’S DEFINITELY
HAS EMBRACED US AS PEOPLE WHO JUST WANT TO DANCE AND ARE TAKING YOUTH
OFF THE STREET BY DANCING. [ HOOTING AND CHEERING ] Fudd: DEMOLITION CREW STARTED
FOUR YEARS AGO. WE DECIDED TO START
DEMOLITION CREW SO WE CAN BREAK DOWN
ALL OBSTACLES AND LET EVERYBODY DANCE. [ INDISTINCT CHATTER ] Woman: [ LAUGHS ] Man: I CAN’T SPEAK
FOR OTHER CREWS, BUT I’LL SAY
FOR DEMOLITION CREW, IT’S LIKE, YES, WE LOVE DANCING,
BUT THE CORE PART IS FAMILY. Man #2: YEE-HAW! Grammercy: THAT BOND WE HAVE
FOR EACH OTHER, AND THAT VIBE WE GET, LIKE,
WHEN WE’RE AROUND EACH OTHER, WE’RE AN ACTUAL FAMILY. Fudd: ONCE I INVOLVE YOU
INTO MY LITTLE CIRCLE AND MY KIDS AROUND YOU ENOUGH, YOU GOT TO BE FAMILY. ♪♪ [ INDISTINCT CONVERSATIONS ] Grammercy:
BUT EVERYONE KNOWS DARK-SKINNED
KRUMPERS ARE BETTER. Fudd: YEAH, THEY NOT. Grammercy: YEAH, LET ME WAIT
TILL YOU FINISH CUTTING MY HAIR. [ LAUGHS ] Man:
FUDD GET RED WHEN HE DANCE. Fudd: AND YOU JUST SWEAT. [ LAUGHTER ] HE BE STARTING,
AND HE BE LIKE “WHOO!” I WAS 12 YEARS OLD
WHEN I STARTED CUTTING HAIR. MY MOM USED TO BE A GANGBANGER,
AND SHE HAD TO RAISE FOUR KIDS. I ALWAYS BRING THEM HERE ‘CAUSE I KNOW IF IT MADE ME
A STRONGER PERSON, THAT IT’LL MAKE THEM
A STRONGER PERSON TO REALLY KNOW
WHERE I CAME FROM. THIS IS MY OLD APARTMENT —
APARTMENT 53. THIS WAS MY ROOM RIGHT HERE. THIS NEIGHBORHOOD WAS LIKE ONE OF THE BIGGEST DRUG-SELLING
NEIGHBORHOODS IN THE ’80s. I DIDN’T KNOW THAT. YOU KNOW,
I THOUGHT IT WAS NORMAL. WE WERE STANDING RIGHT HERE.
THEY DROVE IN RIGHT HERE. THEY STOPPED. I HAD A FRIEND
RIGHT THERE AT THE GATE, AND THEY SHOT HIM. HE FLIPPED OVER THE GATE, AND THEY STARTED SHOOTING
AT MY WAY. SO ALL I HEAR IS
[IMITATES GUNFIRE] SO I’M, LIKE,
KNEELING BY THE WALL, AND IT’S A POLE RIGHT HERE,
AND AS I’M KNEELING DOWN, I HEAR TWO BULLETS
HIT THE POLE — PING, PING! — SO I FALL. I’M LIKE, “OH, I’M HIT!”
I FEEL MY ARM BURNING. I’M LIKE, “OH, I’M HIT!
I’M HIT!” [ CHUCKLES ] AND I LOOK —
I WAS SCRATCHED BY THE POLE. [ Chuckling ] BUT, IT WAS FUNNY. IT WAS SCARY, BUT IT WAS FUNNY
AT THE SAME TIME, JUST ‘CAUSE I REALLY THOUGHT
I WAS HIT, AND I THOUGHT IT WAS OVER. AND IT’S LIKE,
I DON’T REALLY WANT — I WOULDN’T WANT MY STORY
TO BE THAT. BEEN AROUND THIS GANG STUFF
FOR TOO LONG, AND I DON’T WANT MY KIDS
TO BE A PART OF THIS. SO I HOLD ONTO THEM
AS MUCH AS POSSIBLE, AND I WANT TO DO IT
THROUGH KRUMP. ♪♪ COME ON, LYNNDEN! [ LAUGHTER ] LYNNDEN, DON’T LAUGH! Brenden: I WAS TRYING
TO HOLD IT IN, LIKE… [ CHUCKLES ]
-Fudd: [ CHUCKLES ] Lynnden:
DAD, CAN I STAND LIKE THIS? Fudd:
NO, YOU GONNA BE IN MY WAY. Krucial:
CAN’T REALLY TEACH KRUMP ‘CAUSE IT’S A FREESTYLE
AND IT’S A FEELING. BUT THERE IS HOPE. THE BASICS OF KRUMP — JAB. [ SPANISH RAP MUSIC PLAYING ] ARM SWING. A STOMP. CHEST POP. WITH ALL THESE ELEMENTS,
EVERYTHING WITHIN YOU IS — IT’S MOVING
AND WORKING TOGETHER. YOU CAN BE SMOOTH IN KRUMP. YOU CAN BE HARSH. IT’S WHATEVER YOU WANT TO SAY, WHATEVER YOU WANT TO FEEL, LIKE, WHATEVER IS ON YOUR MIND,
YOU JUST GET IT OFF. [ MID-TEMPO MUSIC PLAYS ] Man:
YOU CAN TELL HOW OUR DAY WENT, YOU KNOW, BY HOW WE DANCING. Man #2: I USE KRUMP
TO GET MY FEELINGS OUT. Woman:
YOU’RE PUTTING YOUR WHOLE LIFE
OUT THERE IN FRONT OF PEOPLE. WHAT’S MORE POWERFUL THAN THAT? [ INDISTINCT CHATTER,
MUSIC CONTINUES ] Man: IF I WASN’T KRUMPING, I WOULDN’T KNOW
WHAT I’D BE DOING. Woman: HEY! OKAY, OKAY, OKAY. Man: HEY! HEY! Woman: OH! Man #2: HEY! Fudd: TWO YEARS AGO,
MY MOTHER PASSED AWAY. WHEN SHE PASSED AWAY, ME AND MY BROTHER, WE LOOKED
AT EACH OTHER, LIKE, THE DAY OF AND KNEW WE COULDN’T GO OUT
AND TRY TO FIGHT AND HURT SOMEBODY AND ASK,
“WHY, WHY, WHY?” WE LOOKED AT EACH OTHER
AND SAID, “OH, WE GOT TO GET OFF.” [ SOBBING ] Man: COME ON, MAN. Fudd:
[ BREATHING HEAVILY ] HEY, PLAY IT BACK, MAN. ♪♪ Krucial: HEY! [ CROWD CHEERS ] ♪♪ [ MUSIC FADES ] WHEN IT’S DARK,
YOU DON’T KNOW WHERE TO GO, YOU DON’T KNOW
WHAT TO REALLY FEEL, AND I’VE BEEN THERE BEFORE. THE WORLD ISN’T —
IT’S NOT FULL OF LOVE. IT’S NOT.
IT’S A LOT OF HATE IN THE WORLD. IT’S A LOT OF NEGATIVITY
IN THE WORLD — [ Overlapping ] IMAGE ISSUES,
FEELINGS OF INFERIORITY, THERE’S POVERTY…
UNCONSCIOUS BARRIERS… …CRIME…
ON THEMSELVES. THERE’S GANGBANGING. IT BECOMES THIS PATTERN
AND THIS CYCLE OF SLAVERY. I WAS AT MY LOWEST OF LOWS. I WOULD GO TO CHURCH.
I WOULD JUST CRY. I WAS JUST IN A PLACE WHERE,
JUST CRY, CRY, CRY. SO MUCH. I DIDN’T KNOW
WHAT I WAS GONNA DO. HATE. I WAS HEAVILY DOING DRUGS. I WAS POPPING PILLS. I WAS DRINKING A LOT. AND, I THOUGHT THAT THIS WAS IT. AND I THOUGHT THAT, “WELL,
MAYBE THIS IS HOW MY STORY IS GONNA COME TO AN END,”
YOU KNOW? [ SIREN WAILS IN DISTANCE ] ♪♪ ONCE I STARTED COMING
TO THE SESSIONS AND FEELING THAT PAIN AND FEELING THAT AGGRESSION
FROM EVERYBODY, IT’S LIKE, “OH, YEAH,
Y’ALL GOT AGGRESSION? [ SCOFFS ]
I GOT IT, I GOT IT.” AND SO, KRUMP — I FOUND KRUMP
IN MY HOPELESS PLACE. [ MID-TEMPO MUSIC PLAYING ] MM! WHAT’S GOOD? HEY! WHAT ARE YOU GUYS DOING
ON APRIL FOOL’S DAY? Man: NOTHING. Krucial:
OKAY, ‘CAUSE YOU KNOW D.C. HAS BEEN WORKING
WITH CHUCO’S, RIGHT? APRIL 1st,
THEY’RE HAVING, LIKE, THIS RALLY JUST TO BUILD MORE CHUCO’S
AROUND, YOU KNOW, EVERYWHERE, Man: ALL RIGHT, COOL. Krucial:
I KNOW THAT DEMOLITION CREW, LIKE, WE NEED
TO BE MORE PROACTIVE IN HOW WE INTERACT WITH CHUCO’S AND WHAT PROGRAMS
THEY HAVE GOING ON. US, AS KRUMPERS ARE FINALLY TAKING
THAT STAND TOGETHER TO LET PEOPLE OUT THERE KNOW THAT THESE ARE ISSUES
THAT STILL AFFECT US TODAY. ♪♪ IF I WOULD LEAVE SOMETHING,
I WOULD WANT TO LEAVE STANDING UP FOR WHATEVER IT IS
THAT YOU BELIEVE IN. GOT TO TAKE YOUR STAND, THOUGH,
BECAUSE IF YOU DON’T STAND, YOU’RE JUST GONNA FALL
FOR ANYTHING. ♪♪ THINGS MAY SEEM
LIKE THEY ARE UNMOVABLE, BUT YOU HAVE THE POWER
WITHIN YOU TO MOVE THEM. ♪♪ ♪WE DANCE IN CYPHER CIRCLES,
YEAH
♪ ♪WE ARE THE ONES
AND THE TWOS
♪ ♪WE SPEAK LANGUAGE OF PEACE,
YEAH
♪ ♪WE KNOW EXACTLY WHAT TO DO,
WHAT TO DO
♪ ♪EY-YAAY-EY♪ ♪WE KNOW EXACTLY WHAT TO DO,
WHAT TO DO
♪ ♪EY-YAAY-EY♪ ♪HEY EH, HEY♪ ♪OH-OH-OH-OH-OH-OH-OH-OH♪ ♪HOO-HOO-HOO-HOO-HOO♪ Man: [ RAPPING IN SPANISH ] ♪WE DANCE IN CYPHER CIRCLES,
YEAH
♪ ♪WE ARE THE ONES
AND THE TWOS
♪ ♪WE SPEAK LANGUAGE OF PEACE,
YEAH
♪ ♪WE KNOW EXACTLY WHAT TO DO,
WHAT TO DO
♪ ♪EY-YAAY-EY♪ ♪WE KNOW EXACTLY WHAT TO DO,
WHAT TO DO

2 thoughts on “Stand | KQED Truly CA”

  • Everything starts with the family. Where are the mothers and fathers of these young adults and children that need to seek out "another family" for support ?
    Having children is a choice. Don't want em..don't care …don't have em.
    simple ~

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *